wtorek, 28 lutego 2017

Szanowni Rodzice,

Często pytacie nas czy grupa mieszana wiekowo jest dobra dla dziecka.

Jesteśmy zdecydowanie zwolennikami takiej grupy mieszanej - zgodnie z pedagogiką M. Montessorii. Młodsze dzieci mogą skorzystać  z sytuacji, że wokół maja starszych kolegów czy koleżanki, którzy mogą być dla nich modelami czy nauczycielami.
W mieszanych grupach dzieci zawsze potrafią odnaleźć kolegę, który pracuje a tym samym poziomie.
Nauczyciele pracujący  w takich grupach, obserwują, że nowe dzieci dopiero co zaczynające swoją przygodę w grupie potrafią łatwo dostosować się do panujących w niej warunków głównie dlatego, ze starsze dzieci są dla nich przykładem.

Dzieci najwięcej i najlepiej uczą się od siebie nawzajem. Starsze dzieci doświadczyły już różnych sytuacji, jak używać danych materiałów oraz miały czas na indywidualną pracę z tymi materiałami. Dlatego stali się oni "ekspertami" w danej dziedzinie. Z chęcią przyjmują rolę "nauczyciela", aby pouczyć swoich młodszych kolegów.  Starsze dzieci są wówczas bardzo ważne, wzrasta w nich poczucie pewności. Co więcej, warto zobaczyć czasem radość i zadowolenie z siebie starszych kolegów, kiedy ich młodsi kompani uczą się czegoś nowego.

Mieszane wiekowo grupy stają się trochę jak rodzina zarówno dla dzieci jak i dla nauczycieli. Starsze starają się opiekować młodszymi, uczą je, jak grać w nowe gry, jak się dzielić, jak stawać się bardziej samodzielnym. Starsze dziecko jest zwykle pierwszą osobą, która biegnie do kogoś i chętnie przynosi coś i pomaga. Grupa mieszana jest własnie taka rodziną, gdzie poszczególne osoby dbają o siebie nawzajem, uczą się akceptacji i dzielenia.

Starsze dzieci dostrzegają, że ich młodsi koledzy też mają swoje małe potrzeby i nie należy tego ignorować. Procesy te są oczywiście trudne do zrozumienia przez dzieci. nauczyciele w grupach mieszanych, muszą więcej czasu poświęcić dzieciom, aby wszystko zrozumiały. Popularne grupy równe wiekowo są łatwiejsze do prowadzenia przez nauczycieli, jednak dzieci nie nabywają, aż tyle dodatkowych kompetencji, co w grupach mieszanych.

Reasumując dzieci młodsze uczą się od dzieci starszych, a te wchodząc w rolę nauczycieli, mogą się lepiej rozwijać.






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz